W dzisiejszym świecie, w którym właściwie większość osób podróżuje intensywnie po świecie warto zastanowić się nad rozpoczęciem pracy w turystyce. Dobrym sposobem na taką karierę jest funkcja agenta turystycznego.
Kim jest agent
Według polskiego prawa a dokładniej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych pojęcie agenta turystycznego jest definiowane jako:
Przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju.
Warto pamiętać, że agent jest zawsze tylko reprezentantem innego przedsiębiorcy i nie występuje we własnym imieniu. W związku z tym agent nie ponosi odpowiedzialności wobec klienta zarówno za niewykonanie usług jak i za zawartą umowę. Jeżeli agent wprowadził w błąd klienta odnośnie warunków zakwaterowania bądź standardu hotelu - nie ponosi żadnych tego konsekwencji. W tym momencie wszystkie roszczenia kierujemy do organizatora usługi turystycznej, np. właściciela biura turystycznego. Wynika to z faktu, że agent działa "w imieniu i na rzecz" tego biura.
Zadania
Agent dobiera według naszych życzeń odpowiednie oferty oraz przygotowuje niezbędne informacje odnośnie kraju bądź kontynentu, gdzie chcemy się wybrać. Udziela informacji typu czy są potrzebne szczepionki, jakie są warunki klimatyczne/atmosferyczne (np. jeżeli planujemy posurfować, czy będą ku temu warunki). Informuje nas o warunkach planowanej wycieczki i dopasowuje ofertę, w taki sposób, żebyśmy byli w pełni usatysfakcjonowani.
Taka sytuacja ma swoje wady i zalety. Oczywistą wadą jest fakt, że w razie komplikacji czy też niedopełnienia warunków umowy będziemy dochodzić swoich praw wobec podmiotu, z którym wcześniej nie mieliśmy styczności, czyli biura turystycznego. Oczywistą natomiast zaletą jest fakt, że biura turystyczne to podmioty o wiele większe pod względem kapitałowym niż przedsiębiorstwo jednoosobowe. Dzięki temu mniejsze jest ryzyko np. bankructwa i utraty pieniędzy klienta.