Z przepisów ustawy oraz z aktów prawa miejscowego wynikają znaczące ograniczenia co do lokalizacji punktów sprzedaży.
Nie w każdym miejscu można sprzedawać alkohol
Przedsiębiorca może wybrać sposób sprzedaży napojów alkoholowych (np. sklep, lokal gastronomiczny, incydentalnie w czasie organizowanych imprez, stale w formie cateringu). Jeśli będzie prowadził działalność polegającą na organizacji i obsłudze przyjęć, wówczas nie musi posiadać stałego punktu sprzedaży. W pozostałych przypadkach warunkiem sprzedaży napojów alkoholowych jest jej prowadzenie w określonym punkcie sprzedaży.
Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży można prowadzić wyłącznie w punktach sprzedaży, którymi są:
- sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2,
- pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.
Producenci win (którzy wyłącznie wyrabiają i rozlewają wino uzyskane z winogron pochodzących z upraw własnych) mogą prowadzić sprzedaż detaliczną win w miejscu jego wytworzenia.
Poza tym ustawa zabrania sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
- na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich,
- na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
- w miejscach i w czasie masowych zgromadzeń,
- środkach i obiektach komunikacji publicznej, z wyjątkiem wagonów restauracyjnych i bufetów w pociągach, w których dopuszcza się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa,
- w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych.
Napoje zawierające więcej niż 18% alkoholu nie mogą być nadto sprzedawane i podawane w ośrodkach szkoleniowych oraz w domach wypoczynkowych.
Dodatkowo, wymogi dla lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych są określane przez rady poszczególnych gmin (miast).
ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2012 r., poz. 1356)
Zobacz także:
Tagi: alkohol, spółka z o.o.
