Podmiot, który jest w posiadaniu baz danych nie jest jednak zwolniony z konieczności zabezpieczenia przetwarzania zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie oraz w rozporządzeniu wykonawczym. Zalecenia wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych zostały opisane przez GIODO w dokumencie „Wymagania dotyczące struktur baz danych osobowych oraz funkcjonalności zarządzających nimi aplikacji”.
Wymagane zabezpieczenia wobec osobowych baz danych
Podmiot, któremu przekazano bazy, nie staje się administratorem danych. Dlatego nie dotyczą go obowiązki ustawowe, którym podlega ADO, np. rejestracja zbioru danych. Ma jednak określone obowiązki związane z zabezpieczeniem bazy.
Natomiast podstawowym dokumentem prawnym określającym zabezpieczenia osobowych baz jest rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (więcej informacji o ochronie informacji w świetle przepisów znajdziesz w nr 2 Odpowiedzialności prawnej w IT).
Podmiot przetwarzający dane osobowe musi m.in. powołać tzw. administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), prowadzić ewidencję osób upoważnionych do przetwarzania oraz dokumentację opisującą metody przetwarzania i zabezpieczenia informacji. Ustawa dopuszcza jednocześnie przeprowadzanie przez GIODO bezpośredniej kontroli zleceniobiorcy, pod kątem zgodności z prawem prowadzonych przez niego czynności przetwarzania.
Zobacz także:
Tagi: dane osobowe, giodo, administrator it
