Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie musi spełniać jakiekolwiek wymagań formalnych, poza wymogiem utrwalenia go w formie pisemnej. Złożenie takiego wniosku nie wszczyna postępowania administracyjnego prowadzonego na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej kpa).
Wniosek o informację publiczną bez podpisu elektronicznego
Postępowanie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej ma odformalizowany charakter. W praktyce oznacza to, że wnioskodawca może złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej e-mailem bez używania podpisu elektronicznego w celu jego autoryzacji.
Brak wymogów formalnych
Podmioty zobowiązane do udzielania informacji publicznej bardzo często utożsamiają wniosek o informację publiczną z podaniem, o jakim mowa w przepisach kpa. Uznają , że w przypadku wniesienia wniosku drogą elektroniczną powinien być on opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Przepisy udip zawierają odrębną regulację zasad wnoszenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Nie wymaga on uzasadnienia faktycznego ani prawnego, a nawet dokładnego zidentyfikowania wnioskodawcy.
Konieczne jest jedynie wskazanie zakresu żądanych informacji oraz formy i sposobu ich dostarczenia przez adresata wniosku. Wniosek można złożyć także drogą elektroniczną.
Podpis elektroniczny nieobowiązkowy
Nieuzasadnione jest wzywanie wnioskodawców na podstawie art. 64 § 2 kpa do uzupełnienia braków formalnych wniosku przez jego podpisanie.
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie musi zawierać podpisu, w tym podpisu elektronicznego. Istotne jest jedynie to, aby z jego treści wynikało, czego wnioskodawca żąda, w jakiej formie informacja ma być udzielona i w jaki sposób dostarczona wnioskodawcy.
Przykład Do urzędu gminy w B. wpłynął e-mailem wniosek stowarzyszenia o udostępnienie informacji na temat wysokości wynagrodzenia wójta. Wniosek nie był autoryzowany podpisem elektronicznym ani profilem ePUAP. Organ uznał, że wniosek nie został podpisany zgodnie z zasadami reprezentacji przewidzianymi dla stowarzyszenia. Nie potraktował zapytania jako wniosku o udzielenie informacji publicznej. |
Za wniosek pisemny uznawać należy również przesłanie zapytania pocztą elektroniczną i to nawet, gdy do jego autoryzacji nie zostanie użyty podpis elektroniczny.
Ze względu na uproszczony charakter postępowania w zakresie udzielenia informacji publicznej podmiot zobowiązany do udzielenia informacji nie jest uprawniony do badania w jego toku prawidłowości reprezentacji wnioskodawcy. Organ nie rozpoznał zatem prawidłowego wniosku stowarzyszenia.
W postępowaniu opartym na przepisach uodip zastosowanie przepisów kpa jest ograniczone. Przepisy kpa stosuje się tylko w sytuacji, gdy organ zobowiązany będzie wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub decyzję o umorzeniu postępowania (art. 16 ust. 2 uodip).
A zatem w przypadku wniosku złożonego e-mailem bez podpisu elektronicznego brak jest podstaw do pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jedynie w razie, gdy organ zamierza w drodze decyzji odmówić udostępnienia informacji lub umorzyć postępowanie, zastosowanie znajdzie art. 63 § 3a kpa.W tych sytuacjach organ może żądać od wnioskodawcy uzupełnienia braków formalnych wniosku, a w razie bezskuteczności wezwania, pozostawić podanie bez rozpoznania.
Zobacz także:
