Nie ulega wątpliwości, że daną osobową w rozumieniu RODO jest głos pracownika zarejestrowany podczas używania łączności telefonicznej. To bowiem informacja, która jednoznacznie pozwala zidentyfikować konkretną osobę fizyczną.
Monitoring telefonu służbowego pracownika a RODO
Daną osobową jest nie tylko wizerunek, ale także głos. W sytuacji gdy rozmowy telefoniczne pracownika zatrudnionego np. w rejestracji pracodawcy lub w infolinii z osobami kontaktującymi się z firmą są monitorowane, dochodzi do przetwarzania danych osobowych. A to oznacza konieczność przestrzegania reguł RODO, m.in. wyboru właściwej podstawy przetwarzania.
W przypadku przetwarzania głosu pracownika w grę może wchodzić, w zależności od okoliczności faktycznych konkretnego przypadku:
- albo zgoda pracownika na przetwarzanie danych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE; Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1, dalej: RODO),
- albo tzw. klauzula usprawiedliwionego celu administratora danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Ważne: Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych głos pracownika jest jego wizerunkiem. Co do zasady jego rozpowszechnianie wymaga zatem zezwolenia osoby, do której głos należy.
Monitorowanie rozmów telefonicznych pracownika a podstawa przetwarzania
Wyróżniamy monitoring wizyjny, monitoring elektronicznej poczty służbowej oraz „inne formy monitoringu”. Ten ostatni rodzaj monitoringu obejmuje np.:
- monitoring komputerów,
- ruchu sieciowego,
- monitoring GPS w pojazdach służbowych lub urządzeniach, którymi pracownik dysponuje, ale też
- monitoring telefonów służbowych.
Ważne: Inne formy monitoringu - tak samo jak monitoring elektronicznej poczty służbowej - mogą być wprowadzone, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy (art. 223 § 4 Kodeksu pracy).
Monitoring telefonu służbowego pracownika w celu realizacji obowiązku prawnego
Czy głos pracownika jest przetwarzany w celu realizacji obowiązku prawnego? Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO przetwarzanie danych jest dopuszczalne, gdy będzie niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. W przypadku pracowników pracodawca ma prawo żądać podania danych osobowych wymienionych w art. 221 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca może żądać podania innych danych osobowych, jeżeli obowiązek ich podania wynikać będzie z odrębnych przepisów lub gdy będzie to niezbędne do wypełniania obowiązku pracodawcy nałożonego przepisem prawa.
Pomimo że stosowanie monitoringu zostało uregulowane w Kodeksie pracy, administrator danych nie może oprzeć przetwarzania danych na art. 6 ust. 1 lit. c RODO, ponieważ Kodeks pracy nie nakłada obowiązku stosowania monitoringu, a jedynie daje taką możliwość prawną.
Monitoring telefonu służbowego pracownika - realizacja uzasadnionego interesu ADO
Co do zasady, przesłanką przetwarzania danych osobowych będzie zatem art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Jeżeli z tej przesłanki nie będzie można skorzystać, wówczas pozostanie jedynie zgoda pracownika (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
Ocena doboru właściwej podstawy prawnej przetwarzania danych, tj. głosu pracownika, będzie zależeć od okoliczności konkretnej sytuacji, w tym przede wszystkim celów przetwarzania takich danych osobowych.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1) – art. 4, art. 6.
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. 2020 r. poz. 1320) – art. 221,art. 223 § 4.
