Zgodnie z art. 60b Prawa telekomunikacyjnego abonenci posiadający karty prepaid muszą je zarejestrować u swojego operatora. Gdy przepis ten wchodził w życie, GIODO przypominał, że operatorzy telekomunikacyjni mogą zbierać tylko te dane, które wskazują przepisy (imię, nazwisko oraz PESEL albo nazwa, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość bądź numer paszportu lub karty pobytu). Organ informował też, że nie mogą kopiować dowodów tożsamości abonentów przy rejestracji kart prepaid.
GIODO: Tylko jeden operator zbierał za dużo danych przy rejestracji kart prepaid
Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych we wrześniu i październiku 2016 roku, rejestracja kart prepaid odbywała się zgodnie z przepisami. Tylko jeden operator zbierał nadmiarowe dane osobowe abonentów i kopiował ich dowody tożsamości.
Do GIODO zaczęły jednak docierać sygnały, że operatorzy telekomunikacyjni podczas rejestracji kart wymagają kopii dowodów osobistych. W związku z tym organ skontrolował wybranych operatorów telekomunikacyjnych i punkty (salony) sprzedaży, w których posiadacz lub nabywca karty prepaid mógł ją zarejestrować.
Podczas kontroli GIODO chciał ustalić, czy w czasie rejestracji kart nie dochodzi do pozyskiwania danych abonentów usług przedpłaconych w zakresie wykraczającym poza określony w art. 60b Prawa telekomunikacyjnego. Organ sprawdzał też, czy operatorzy i punkty sprzedaży sporządzają kopie dokumentów potwierdzających tożsamość.
W toku kontroli okazało się, że tylko jeden operator oprócz danych wymaganych przepisami, zbierał także inne dane, m.in. datę urodzenia, adres zamieszkania oraz adres e-mail. Odbywało się to poprzez wypełnianie przez abonenta formularza rejestracji i skanowanie dokumentu tożsamości. Pozostałe z przeprowadzonych kontroli nie wykazały nieprawidłowości.
Zobacz także:
Tagi: firma, ochrona danych osobowych
