Z początkiem lipca 2021 r. zaczęła funkcjonować Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Do CEEB trafiają dane osobowe mieszkańców pochodzące z deklaracji o źródłach ciepła właścicieli i zarządców budynków i lokali. Sprawdź, jakim regułom podlega ich przetwarzanie.
Przetwarzane w ewidencji dane osobowe o właścicielu lub zarządcy budynku to:
- imię i nazwisko albo nazwa,
- adres zamieszkania albo siedziby,
- adres nieruchomości, pod którym jest eksploatowane źródło ciepła,
- opcjonalnie numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
Dane wprowadzane są do CEEB przez uprawnionych pracowników działających w imieniu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a ich administratorem jest Minister Rozwoju i Technologii.
Dane osobowe zebrane w deklaracjach mieszkańców są przekazywane:
- wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast – jako organom, do których składa się deklarację o użytkowanym źródle ciepła lub spalania paliw, stosownie do art. 27g ust. 1 ustawy;
- organom administracji publicznej i innym instytucjom, jeśli są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, zgodnie z art. 27d ustawy.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta oraz ich uprawnieni pracownicy odpowiedzialni za wprowadzanie danych do ewidencji pełnią jedynie role podmiotu, któremu informacje i dane osobowe z deklaracji są udostępnione. Nie są oni administratorami danych zgromadzonych w CEEB.
Osobami uprawnionymi do wprowadzania danych do ewidencji są:
- osoby przeprowadzające kontrolę zgodnie z przepisami licznych aktów prawnych, np. z ustawą o prawie ochrony środowiska;
- osoby wskazane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wzakresie przyznanych świadczeń z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środków publicznych, jak np. dodatek mieszkaniowy.
Dane wskazanych osób gromadzi się w tzw. wykazie osób uprawnionych, który zawiera następujące kategorie danych osobowych:
- imię i nazwisko tej osoby,
- adres do korespondencji, w tym adres poczty elektronicznej,
- informacje o stosownych kwalifikacjach i ewentualnie numer legitymacji służbowej lub upoważnienie z datą wydania, identyfikator systemowy oraz datę jego nadania.
Dostęp do CEEB mają również:
- Inspekcja Ochrony Środowiska,
- Minister właściwy do spraw klimatu,
- Główny Urząd Statystyczny,
- Minister właściwy do spraw energii,
- wojewodowie,
- regionalni dyrektorzy ochrony środowiska,
- Urząd Regulacji Energetyki.
Udostępnianie danych z CEEB następuje na podstawie wniosku w postaci elektronicznej, który powinien być opatrzony:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem zaufanym,
- podpisem osobistym,
z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję.