Informacja marketingowa, którą zdobywa się dzięki zastosowaniu badań marketingowych, umożliwia właściwe rozpoznanie potrzeb oraz wymagań usługobiorcy, które następnie firma jest w stanie uwzględnić w swojej ofercie usługowej.
Badania marketingowe w zarządzaniu jakością usług
Pozyskiwanie wiarygodnych informacji marketingowych, ich analiza i interpretacja pozwalają na podejmowanie właściwych decyzji dotyczących rozwoju działalności i strategii budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Rzetelnych informacji na temat wymagań i oczekiwań klientów, jakości ich obsługi czy standardów funkcjonowania organizacji dostarczają m.in. badania marketingowe.
Badania marketingowe pełnią kluczową rolę podczas procesów decyzyjnych dotyczących m.in.:
-
celów podejmowanych działań,
-
wyborów rynków docelowych,
-
planów marketingowych,
-
nadzoru efektywności strategii marketingowej,
-
analizy spodziewanego popytu oraz czynników o nim decydujących.
Badania marketingowe należy przeprowadzać zgodnie z wymaganą procedurą i schematem działania. Wymagana jest dobra znajomość metod i technik przystosowanych do problemu badawczego oraz specyfiki przedsiębiorstwa. Najbardziej powszechnymi obszarami badawczymi są: wybór strategii, analiza otoczenia, kontrola rynków, ocena produktu, komunikacja oraz marketing mix.
Użyteczność badań marketingowych ocenia się, biorąc pod uwagę następujące uwarunkowania:
-
funkcjonujący w przedsiębiorstwie system stałej informacji marketingowej,
-
czas potrzebny do podjęcia decyzji marketingowej,
-
dostępność danych potrzebnych do podjęcia decyzji marketingowej,
-
charakter decyzji,
-
wartość i koszt alternatywnego sposobu działania,
-
relację poniesionych kosztów w stosunku do oczekiwanych zysków.
Badania marketingowe, red. K. Mazurek-Łopacińska
Zobacz także:
