Podstawowym celem przeprowadzenia kontroli jest weryfikacja prawidłowości realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie oraz załączonym do niej wnioskiem o dotacje projektu.
Kontrole projektów unijnych prowadzone są na różnych płaszczyznach
Beneficjenci realizujący inwestycje dofinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej muszą się liczyć z tym, że ich działania przez cały czas będą kontrolowane. Weryfikacja jest nieuchronna nawet po zakończeniu projektu.
Podczas przeprowadzania kontroli dokonuje się również sprawdzenia, czy informacje dotyczące postępu realizacji projektu oraz poniesione wydatki przedstawiane przez beneficjenta we wnioskach o płatność są zgodne:
- z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego,
- ze stanem rzeczywistym,
- z harmonogramem realizacji projektu,
- z harmonogramem płatności,
- z budżetem projektu.
Kontrola dokumentacji projektu
W ramach jednej z najważniejszych weryfikacji zgodności prowadzenia projektu z wytycznymi programowymi odpowiednia jednostka kontrolująca sprawdza wnioski o płatność otrzymywane od beneficjentów. Zawierają one informacje na temat wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach projektu wraz z opisem tzw. postępu rzeczowego.
Okres weryfikacji wniosku o płatność wynosi maksymalnie 20 dni roboczych (termin ten dotyczy pierwszej wersji wniosku złożonej przez beneficjenta, natomiast kolejne podlegają sprawdzeniu w terminie do 15 dni roboczych od daty ich otrzymania). Kontrola każdej wersji wniosku o płatność powinna zostać udokumentowana w formie listy kontrolnej. Kontrola dokumentacji projektu dotyczy jego zagadnień formalno-rachunkowych i merytorycznych. Jest dokonywana przez opiekuna projektu, czyli pracownika właściwej instytucji. Sprawdzony wniosek następnie musi zostać zaakceptowany przez przełożonego opiekuna projektu. Do zatwierdzonego wniosku o płatność sporządzana jest informacja o wynikach weryfikacji. Przy czym musi ona być wykonana w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich jest przekazywany beneficjentowi, a drugi jest archiwizowany w siedzibie IP lub IP2 .
Podmioty korzystające z unijnej pomocy muszą się także liczyć z tzw. kontrolą na miejscu projektu. Jest ona przeprowadzana w siedzibie beneficjenta oraz w miejscu realizacji projektu (wizyta monitoringowa). Ta pierwsza ma na celu weryfikację zgodności realizacji projektu z jego założeniami. W jej trakcie sprawdza się w szczególności:
- prawidłowość rozliczeń finansowych, sposób rekrutacji uczestników do projektu, kontrolę kwalifikowalności beneficjentów ostatecznych do projektu, sposób pozyskiwania, przechowywania i przetwarzania danych o uczestnikach projektu, poprawność dokumentacji dotyczącej personelu projektu, poprawność udzielania zamówień publicznych, tj. prawidłowość stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, poprawność stosowania zasady konkurencyjności,
- poprawność udokumentowania rozeznania rynku, poprawność udzielania pomocy publicznej/pomocy de minimis, prawidłowość realizacji działań informacyjno-promocyjnych, zapewnienie właściwej ścieżki audytu, sposób prowadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu,kontrolę wdrożenia zaleceń pokontrolnych z kontroli projektu przeprowadzonej uprzednio przez IP.
Natomiast celem wizyty monitoringowej jest weryfikacja rzeczywistej realizacji projektu oraz faktycznego postępu rzeczowego projektu (np. w miejscu szkolenia, stażu, konferencji). Jest ona przeprowadzana w miarę możliwości bez zapowiedzi. Zakres wizyty monitoringowej powinien umożliwiać ocenę jakości i prawidłowości realizowanej inwestycji.
Działania końcowe
Podmioty korzystające z funduszy europejskich mogą się także spodziewać kontroli na zakończenie realizacji projektu. Jest ona przeprowadzana obligatoryjnie po złożeniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową. Przy czym polega nie tylko na weryfikacji tego wniosku, ale także na sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji związanej z realizacją projektu, która jest dostępna w siedzibie kontrolującego. Przeprowadzenie weryfikacji jest dokumentowane za pomocą specjalnej listy.
To jednak nie wszystkie rodzaje kontroli, na które beneficjenci muszą się przygotować. Zakończenie realizacji projektu i jego rozliczenie nie wyklucza możliwości sprawdzenia wydatków niekwalifikowalnych oraz prowadzenia procedur związanych z ich odzyskiwaniem. Kontrole po zakończeniu dotyczą trwałości operacji i/lub rezultatu, które są prowadzone na próbie projektów wyłonionych do kontroli w danym roku kalendarzowym.
Zobacz także:
